onsdag 7 oktober 2009

Matbudget 5500 kronor

Jag ramlar över ett blogginlägg om matkostnader. En familj bestående av två vuxna och två barn beräknas lägga 5500 kr i månaden på mat. Det är 46 kronor om dan per person.

Sofia och jag har nu bott i Kapstaden i 17 dagar. Under den tiden har vi lagt sammanlagt 3500 rand (typ 3300 kr) på mat från pick'n pay (och uppskattningsvis vars drygt 500 till på måltider på restaurang men de hade vi sanningsenligt kunnat klara oss utan så vi räknar bort dem). Det blir 103 kronor om dan per person.

Nu äter vi precis det vi är sugna på exakt hela tiden. Och det är galet billigt med finfina råvaror på pick'n pay. Jag gissar att det hade kostat minst en och en halv gång så mycket i Sverige. Kanske det dubbla.

Jag lagar mycket mat hemma också i Sverige. Lunchlådor är min grej. Jag plockar bär och rabarber, fryser in, kokar marmelad, får gratis potatis och äpplen (ja, jag vet att there's no such thing as a free lunch men jag menar att jag inte betalar dem ur egen ficka, ni fattar). Jag dricker bara vatten till maten. Men hur det ens med god fantasi och ännu godare vilja skulle vara möjligt att äta samtliga mål för dryga tusingen i månaden är för mig en gåta.

Så jag spanar in månadsmenyn som det är Konsumentverket tycker att jag ska äta för att få ekvationen att gå ihop.

Frukost, check på den. Jag äter yoghurt/fil med bär/frukt och hemgjord müsli plus ett glas juice. Kaffe får jag på jobbet. Mellanmål får jag på jobbet. Alltid frukt och kaffe/te. Det är när vi kommer till lunch och middag som mina frågetecken börjar.

För det första köper jag aldrig några av de färdiglagade rätter som finns på menyn. Finns det NÅN som äter fabrikslagade fiskbullar, rösti eller kåldolmar? Gör det verkligen det (nej, lägg av, jag vet att ni skojar om ni säger ja)?

För det andra får jag rysningar och skolmatsalsflashbacks av rätter med namn som mandelfisk, strömingslåda och bönsoppa. Urk.

För det tredje förstår jag inte orgien i bröd och så kallat smörgåsmargarin. Inte mindre än TRETTIONIO "bröd med smörgåsmargarin" ska en människa behöva sätta i sig på en månad. Och då ska denna stackare dessutom behöva äta "bröd med pålägg" åtta gånger. OCH till frukost och mellanmål. Den som äter den föreslagna maxdosen smörgås landar på ETTHUNDRASEXTIOFEM (Ja du läste rätt. 165. ETTA SEXA FEMMA.) smörgåsar i månaden. Har Anna Skipper sett det här? Vad säger hon? Kan hon ens få fram ett ord?

För det fjärde slår jag vad med konsumentverkets samlade vägledarkompetens att inte ens denna torftiga meny kan gå på 5500 för fyra pers. Inte en chans.

Jag skulle kunna tänka mig att i ett matlag på fyra testlaga och äta konsumentverksmenyn en månad under förutsättning att vi:
1. får undantag för halvfabrikat och lättprodukter,
2. slipper mellanmålssmörgåsarfrosseriet samt
3. får allergianpassa recept vid behov

Dessutom vill jag få handla vanliga ingredienser i vanliga affärer, inget Lidl, inget antibiotikakött. Självklart storhandla men välja bra kött och bra grönsaker och frukt. Gärna efter säsong med visst tillägg för variations skull.

Jag betvivlar starkt att vi kommer i närheten av 5500 kr. Starkt. Men jag blir gärna överbevisad. Nån som vill vara med och testa?

Inga kommentarer: